O książce
1. OBIE
Obie to książka powstała w wyniku spotkania dwóch znakomitych i wyjątkowych autorek – poetki Justyny Bargielskiej i Iwony Chmielewskiej.
„To książka mądra i piękna w swej prostocie. Obie, matka i córka są zagadką, którą najlepiej rozwiązać w duecie”.
(Agnieszka Warnke, culture.pl)
„Książka Bargielskiej i Chmielewskiej składająca się ze słów i obrazów przeznaczona jest dla czytelników w różnym wieku. Zasada lekturowego spotkania to otwarcie na współtworzenie wraz z autorkami znaczeń, które czasami kryją się w ledwo widocznych słowach, czasami w niespodziewanych obrazach i w szczelinie między stronami rozkładówek”.
(Joanna Żygowska, zamekczyta.pl)
„Obie to próba opowiedzenia o poszukiwaniu siebie, o odnajdywaniu się w nowej roli społeczno-kulturowej, która wiąże się zarówno z końcem, jak i z początkiem, ze stratą i z zyskiem. To pytania, które zadaje sobie chyba każda kobieta i które echem odbijają się w Obu: Jaką matką będzie? Czy nowa rola jej nie przerośnie?”
(Marta Baszewska, kulturaliberalna.pl)
2. NA WYSOKIEJ GÓRZE
Na wysokiej górze to spotkanie dwóch znakomitych i wyjątkowych autorek – Krystyny Miłobędzkiej, jednej z najwybitniejszych współczesnych poetek i Iwony Chmielewskiej, twórczyni książek obrazowych. To książka pełna tajemnic i niedopowiedzeń, wymykająca się jednoznacznym interpretacjom.
Na wysokiej górze „Z jednej strony jest o starości, która wspomina młodość. Z drugiej strony, jeśli ustawimy lustro pod innym kątem, jest o młodości, która projektuje starość. Jest prawie milczącą lekcją, że wszystko wydarza się jednocześnie, wszystko zawiera się we wszystkim: starość w dziecięcości i odwrotnie, że mała dziewczynka mieszka w starej kobiecie, a w dziewczynce babcia i prababcia”.
(Maciej Gierszewski, blog Kopiec Kreta)
„Iwona Chmielewska karmi język obrazami. Nie pozwala im zastygnąć na pojedynczych stronach, nanizuje je na kolejne karty, bawi się złudzeniami, każe nam tropić sensy pomiędzy wędrującymi kształtami, motywami przepływającymi pomiędzy kartami”.
(blog Poza Rozkładem)
„Mam poczucie, że Chmielewskiej udało się stworzyć obrazowy ekwiwalent tekstu poetyckiego, wizualny do niego rym”.
(blog Nieparyż)
3. KOŁYSANKA NA CZTERY
Kołysanka na cztery to autorski picture book Iwony Chmielewskiej. Powstał nie tylko z myślą o najmłodszych, ale także o tych, którzy przed snem chętnie czytają lub nucą dzieciom kołysanki. Kołysanka na cztery to intrygująca i pełna niespodzianek książka do oglądania, liczenia i zasypiania.
„Kołysanka na cztery to urocza opowieść, której atrakcyjności dodaje opakowanie, czyli kartonowe etui na książkę, z okienkiem. Dzięki takiemu zabiegowi możemy poczuć, że zaglądamy do pokoju. Na tylnej okładce namalowane są drzwi. A cała historia dotyczy właśnie pokoju, który szykuje się do snu”.
(wnaszejbajce.pl)
Książka została nominowana do prestiżowych nagród i wyróżnień: PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2018 w kategorii książka dla dzieci i młodzieży; Polish Graphic Design Awards 2018 w kategorii książka dziecięca i młodzieżowa.
4. JAK CIĘŻKO BYĆ KRÓLEM
Jak ciężko być królem to książka, która powstała w oparciu o wybrane fragmenty Króla Maciusia Pierwszego autorstwa Janusza Korczaka – ze znakomitą interpretacją wizualną Iwony Chmielewskiej.
To niezwykła lektura zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Książka wydana wspólnie z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
„Niezwykle przejmująca jest jedna z ostatnich ilustracji, przedstawiająca Maciusia siedzącego w objęciach Korczaka na gałęzi drzewa, którego pień okala królewska korona. Choć interpretacji może być wiele, ja widzę w tym obraz zaspokojenia po osiągnięciu celu okupionego wysiłkiem, ale też wzmocnionego wcześniejszymi doświadczeniami, zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi.
(Krzysztof Rybak, kulturaliberalna.pl)
Między innymi za książkę Jak ciężko być królem Iwona Chmielewska została wyróżniona nagrodą Polish Graphic Design Awards 2018 w kategorii Projektantka Roku.
Iwona Chmielewska była także dwukrotnie nominowana do nagrody Hansa Christiana Andersena.